Quick Telecast
Expect News First

Dominion Voting Systems’ defamation case against Fox News should continue to trial, says Delaware judge

0 13


DOVER, Del. (AP) — A voting-machine company’s defamation case against Fox News over its airing of false allegations about the 2020 presidential election will go to trial after a Delaware judge on Friday ruled that a jury must decide whether the network aired the claims with actual malice, the standard for proving libel against public figures.

Superior Court Judge Eric Davis ruled that neither Fox nor Dominion Voting Systems had presented a convincing argument to prevail on whether Fox acted with malice without the case going to trial. But he also ruled that the statements Dominion had challenged constitute defamation “per se” under New York law. That means Dominion did not have to prove damages to establish liability by Fox.

‘The evidence developed in this civil proceeding demonstrates that [it] is CRYSTAL clear that none of the statements relating to Dominion about the 2020 election are true.’


— Superior Court Judge Eric Davis

“The evidence developed in this civil proceeding demonstrates that [it] is CRYSTAL clear that none of the statements relating to Dominion about the 2020 election are true,” Davis wrote in his summary judgment ruling.

The decision paves the way for a trial start in mid-April.

Dominion is suing the network for $1.6 billion, claiming Fox defamed it by repeatedly airing false allegations by then-President Donald Trump and his allies in the weeks after the 2020 election claiming the company’s machines and its accompanying software had switched votes to Democrat Joe Biden. The network aired the claims even though internal communications show that many of its executives and hosts didn’t believe them.

The company sued Fox News and its parent, Fox Corp.
FOX,
+1.36%

FOXA,
+1.13%,
which shares ownership with News Corp
NWS,
+1.99%

NWSA,
+1.77%,
parent company of MarketWatch publisher Dow Jones.

Don’t miss: Top congressional Democrats Schumer and Jeffries seek on-air acknowledgements that Fox News personalities knew Trump lost and election wasn’t stolen

See: 2020 election ‘was not stolen,’ Fox Chairman Rupert Murdoch said under oath, according to evidence in Dominion case

Also: Pro-Trump on air, Tucker Carlson privately told his Fox News producer that he hates the former president with a passion

Fox has said it was simply covering newsworthy allegations made by a sitting president claiming his re-election had been stolen from him. In his ruling, Davis said Fox could not escape potential liability by claiming privileges for neutral reporting or opinion.

“FNN’s failure to reveal extensive contradicting evidence from the public sphere and Dominion itself indicates that its reporting was not disinterested.” the judge wrote.

In a statement issued after the ruling, Dominion said it was gratified that the court had rejected Fox’s arguments and found “as a matter of law that their statements about Dominion are false. We look forward to going to trial.”

Fox emphasized that the case is about the media’s First Amendment protections in covering the news. “Fox will continue to fiercely advocate for the rights of free speech and a free press as we move into the next phase of these proceedings,” the network said in a statement.

See: ‘A complete nut’: Fox News hosts didn’t believe 2020 election fraud claims

Also: Tucker Carlson, Sean Hannity among potential witnesses at Fox News trial

The coverage fed an ecosystem of misinformation surrounding Trump’s loss in 2020 that has persisted ever since.

MarketWatch contributed.


DOVER, Del. (AP) — A voting-machine company’s defamation case against Fox News over its airing of false allegations about the 2020 presidential election will go to trial after a Delaware judge on Friday ruled that a jury must decide whether the network aired the claims with actual malice, the standard for proving libel against public figures.

Superior Court Judge Eric Davis ruled that neither Fox nor Dominion Voting Systems had presented a convincing argument to prevail on whether Fox acted with malice without the case going to trial. But he also ruled that the statements Dominion had challenged constitute defamation “per se” under New York law. That means Dominion did not have to prove damages to establish liability by Fox.

‘The evidence developed in this civil proceeding demonstrates that [it] is CRYSTAL clear that none of the statements relating to Dominion about the 2020 election are true.’


— Superior Court Judge Eric Davis

“The evidence developed in this civil proceeding demonstrates that [it] is CRYSTAL clear that none of the statements relating to Dominion about the 2020 election are true,” Davis wrote in his summary judgment ruling.

The decision paves the way for a trial start in mid-April.

Dominion is suing the network for $1.6 billion, claiming Fox defamed it by repeatedly airing false allegations by then-President Donald Trump and his allies in the weeks after the 2020 election claiming the company’s machines and its accompanying software had switched votes to Democrat Joe Biden. The network aired the claims even though internal communications show that many of its executives and hosts didn’t believe them.

The company sued Fox News and its parent, Fox Corp.
FOX,
+1.36%

FOXA,
+1.13%,
which shares ownership with News Corp
NWS,
+1.99%

NWSA,
+1.77%,
parent company of MarketWatch publisher Dow Jones.

Don’t miss: Top congressional Democrats Schumer and Jeffries seek on-air acknowledgements that Fox News personalities knew Trump lost and election wasn’t stolen

See: 2020 election ‘was not stolen,’ Fox Chairman Rupert Murdoch said under oath, according to evidence in Dominion case

Also: Pro-Trump on air, Tucker Carlson privately told his Fox News producer that he hates the former president with a passion

Fox has said it was simply covering newsworthy allegations made by a sitting president claiming his re-election had been stolen from him. In his ruling, Davis said Fox could not escape potential liability by claiming privileges for neutral reporting or opinion.

“FNN’s failure to reveal extensive contradicting evidence from the public sphere and Dominion itself indicates that its reporting was not disinterested.” the judge wrote.

In a statement issued after the ruling, Dominion said it was gratified that the court had rejected Fox’s arguments and found “as a matter of law that their statements about Dominion are false. We look forward to going to trial.”

Fox emphasized that the case is about the media’s First Amendment protections in covering the news. “Fox will continue to fiercely advocate for the rights of free speech and a free press as we move into the next phase of these proceedings,” the network said in a statement.

See: ‘A complete nut’: Fox News hosts didn’t believe 2020 election fraud claims

Also: Tucker Carlson, Sean Hannity among potential witnesses at Fox News trial

The coverage fed an ecosystem of misinformation surrounding Trump’s loss in 2020 that has persisted ever since.

MarketWatch contributed.

FOLLOW US ON GOOGLE NEWS

Read original article here

Denial of responsibility! Quick Telecast is an automatic aggregator of the all world’s media. In each content, the hyperlink to the primary source is specified. All trademarks belong to their rightful owners, all materials to their authors. If you are the owner of the content and do not want us to publish your materials, please contact us by email – [email protected]. The content will be deleted within 24 hours.

Leave a comment
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!!!

We have detected that you are using extensions to block ads. Please support us by disabling these ads blocker.

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO
buy kamagra buy kamagra online